Til manges overraskelse, ser vi faktisk at selveste Abraham overholdt dette bud. Det bliver tydeliggjort her, hvor Gud sagde til Isak, angående hans far, at Abraham:
”… adlød mig og holdt mine bud, mine befalinger, mine lovbud og mine love.” (1 Mos 26,5)
– og Abraham levede jo som bekendt inden Loven blev nedfældet på Skrift. I betragtning af Abrahams enestående kald, kan vi være sikre på, at han anerkendte Gud som skaber og fejrede denne begivenhed ved at huske Guds sabbat. På sabbatsdagen fejrer vi derfor, først og fremmest, Guds rolle som Skaber af hele universet!
”Kedushah” – at hellige dagen… (2 Mos 20,9)
"Husk sabbatsdagen og hold den ”hellig”…"
På hebraisk betyder ordet kedushah ”hellighed” eller "sat til side" – altså noget, som er radikalt adskilt fra alt, hvad der er syndigt og blasfemisk.
Gud alene er værdig al vor tilbedelse og lovprisning, for kun han er uden sidestykke, uden rival og han er denne verdens Skaber og Herre. Ja, kun Herren er uendelig og evig – han, hvis navn er: "Jeg er den, jeg er". (2 Mo 3,15)
Hellighed er adskillelse fra alt det, som er verdsligt, banalt, tarveligt eller ondt.
Med andre ord indebærer hellighed absolut moralsk godhed og perfektion. Det er umuligt, at han som er hellig vil tolerere synd, da det ville ophæve adskillelsen mellem det hellige og det verdslige - og derved underminere karakteren af hellighed. Den Hellige er i opposition til det verdslige, og derfor må HERREN hade og stå op imod det, der krænker det hellige.
Og fordi sabbatsdagen betragtes som ”hellig” – er den adskilt fra andre af ugens dage. Den må derfor markeres ved "shabbatten", dvs. hvile fra de sædvanlige arbejdsforpligtelser, spekulationer og bekymringer i denne verden. At studere, hvile sig og bruge tid til refleksion er derfor hensigtsmæssigt på denne dag.
I seks dage må du arbejde…(2 Mos 20,9)
"Seks dage skal du arbejde og gøre det du skal…"
Denne del af buddet indebærer noget, som ofte bliver overset, nemlig at Herren befaler os at arbejde i løbet af de seks ugedage der ligger før sabbatten.
Ordet "ta'avod" - "at arbejde" er relateret til ordet "’eved", dvs. ”slave”, hvilket betyder, at vi skal opleve sabbatten som en tid med befrielse fra vort slidsomme arbejde. Udtrykket at "gøre det du skal" antyder også, at der ikke er mere tilbage at lave – at man intet har hængende over hovedet, hvilket gør, at du er fri til at hvile og til at opleve denne dags hellighed og udskillelse.
Den syvende dag er sabbat… (2 Mos 20,10)
"Men den syvende dag er sabbat for Herren din Gud…"
Overholdelsen af sabbatten er derfor et vidnesbyrd om, at Gud er Skaberen, og at vi anerkender hans herredømme over skabningen. Bemærk, at dette vers klart forbinder den syvende dag i skabelsen med den ugentlige sabbatsdag. Og da det er en sabbat for Herren, din Gud, må tiden også bruges til Guds ære.