Synden skal ikke være herre over jer, for I er ikke under loven, men under nåden (Rom 6,14)
Vi har flere gange været inde på, at det græske ord for Lov (nomos) kan have rigtig mange forskellige betydninger. Vi ser da også, at dette Skriftsted ikke drejer sig om omskærelsen (som i Galaterbrevet) - det fremgår af sammenhængen. Men hvad er det så, Paulus prøver at sige til os?
Paulus siger, et kapitel længere fremme, at han glæder sig over Guds Lov, og at han tjener Guds Lov med sit sind (Rom 7,22-25). Men hvorfor gør han det, hvis Loven er tilintetgjort? Vi ser også, at Paulus – i samme skriftafsnit - taler om ”Guds Lov” og ”syndens lov”. Altså ser vi allerede her et eksempel på to forskellige betydninger af ordet lov i samme sammenhæng (Rom 7,22-25).
Hvis vi læser Romerne kap 6-8 i sammenhæng, fremgår det tydeligt, at det netop er ”syndens og dødens lov”, vi ikke længere er under, fordi vi er under Guds nåde (Rom 8,1). Gud har ikke løst os fra Loven som helhed. Men vi er ikke længere underlagt syndens forbandelse (5 Mos 27-28). Guds Lov eksisterer stadig som en vejleder i, hvordan vi lever et værdigt liv, som er Gud til behag, for Gud har stadig en standard for os mennesker, som han forventer, at vi taget alvorligt. Denne standard kommer til udtryk i Guds Riges Grundlov - De 10 Bud.