Det meget spændte forhold mellem jøderne og samaritanerne, på Jesu tid, skyldtes først og fremmest de fremmede.
Læs her, hvad Biblen siger om dette:
Men da Judas og Benjamins fjender hørte, at de, der havde været i landflygtighed, var ved at bygge Herren, Israels Gud, et tempel, henvendte de sig til Zerubbabel og til overhovederne for fædrenehusene og sagde til dem: Lad os være med til at bygge, for vi dyrker jeres Gud ligesom I. Ham har vi ofret til, lige siden assyrerkongen Asarhaddon bragte os hertil. (Ezra 4,1-2).
Her siger Samaritanerne selv, at de blev bragt dertil af Assyrekongen, men at de også dyrker Israels Gud.
De jøder, som var vendt tilbage fra landflygtighed, ville ikke bygge Herrens Tempel sammen med disse indbyggere fra Samaria.
Helt anderledes er det med den samaritanske kvinde. Hun talte med Jesus om:
… vor fader Jakob, som gav os brønden og selv drak af den… (Joh 4,12)
Hun mente altså om sig selv, at hun var efterkommer af Abrahams sønnesøn Jacob - ligesom Judæerne også var.
Samaritanerne (de ”ægte” jøder) er stadig i dag meget ivrige efter at overholde Loven og alle forskrifterne. De anser dog kun de 5 Mosebøger for at have guddommelig autoritet. De lever efter de 10 bud, med den tilføjelse, at Gud kun kan tilbedes på Garizim bjerget.
De har haft flere Templer, som har været bygget og ødelagt igen - netop på dette bjerg. De mener, at det var her, at Abraham skulle ofre Isak, og at det også var her, at Jesus blev korsfæstet. På billedet herover ses Garizim bjerg, hvor ruinerne af en græsk ortodoks kirke ligger. Selvom deres tempel ikke længere ligger der, bruger de stadig bjerget til at tilbede Gud.