... jeg [er] ikke er uden Guds lov, men er under Kristi lov (1 Kor 9,21)
Hvad er Kristi Lov egentlig? Udtrykker findes kun to steder i NT (1 Kor 9,21; Gal 6,2).
Mange kristne vil sikkert svare, at Kristi Lov er en erstatning for Guds Lov, som ikke længere er gældende, men er det i overensstemmelse med, hvad NT lærer os? Nej, det er det ikke, for i Bjergprædikenen (Matt 5-7) gør Jesus det klart, at Guds Lov ikke er afskaffet. Han siger, at ikke en tøddel af loven skal forgå (Matt 5,17-20).
For at præcisere hvad det er for en slags Lov, vi skal overholde, taler Paulus om "Kristi Lov" – altså Jesu tilgang til Loven, som den kommer til udtryk i Bjergprædikenen, hvor Jesus tager afstand fra Overleveringen, idet han siger:
I har hørt, at der er sagt (i Overleveingen)… men jeg siger jer… ” (Matt 5,22-48)
I 1 Kor 9,20-21 siger Paulus, at han ikke er "under Loven". Her refererer han til frigørelsen fra farisæernes fortolkning af Loven, idet de regnede Overleveringen som en del af Guds Lov – for de mente, at det var en mundtlig Lov, som Moses modtag på bjerget, sammen med den skrevne Lov, hvor der gennem tiderne blev føjet flere ting til. Ja, indimellem havde de svært ved at skelne, hvad der var Guds Lov, og hvad der var Overlevering.
Overleveringen er en blanding af ”lidt af hvert”. Den giver bla. et indblik i jødernes historie på godt og på ondt. Den indeholder mange tolkninger, bla. fra kendte Rabbinere gennem tiderne, men også problematiske udtalelser. Overleveringen er altså ikke en lovbog, som skal efterleves. Paulus anerkendte Overleveringen som en del af den jødiske kultur, men han accepterede aldrig, at vi er forpligtede over for Overleveringen som en vej til frelse.
Paulus skriver:
Bær hinandens byrder, således opfylder I Kristi lov (Gal 6,2)
Kærlighedsbuddet eksisterede allerede i GT, for Jesus siger:
Alt, hvad I vil, at mennesker skal gøre mod jer, det skal I også gøre mod dem. SÅDAN ER LOVEN OG PROFETERNE (Matt 7,12)
Ja, vi skal elske hinanden og bære hinandens byrder – det er en mere overordnet "målestok" for, om vi er på rette vej. For den, som elsker sin næste, gør ikke sin andre noget ondt - man hverken lyver eller stjæler eller begærer sin næstes ægtefælle osv.
Guds Lov er hverken irrelevant eller afskaffet. Gud ønsker ikke brændofre og slagtofre, som det fremgår i Hoseas 6,6 og 1 Sam 12,22, men troskab, lydighed og kundskab om Gud. Og her er det, at Guds Lov kommer os til hjælp, for den viser os mere i detaljer, hvad lydighed er, og den viser os, hvem Gud er, for Loven afspejler Guds karakter.
Derfor kan vi sige som Paulus:
… jeg [er] ikke er uden GUDS lov, men er under KRISTI lov (1 Kor 9,21)
- altså var han ikke længere under farisæernes fortolkning af Loven (nu da han ikke længere var farisæer), men det betød ikke, at han var uden Guds Lov, for han var under Loven, på den måde, som Jesus forklarede den for os i Bjergprædikenen (Matt 5-7).